Yrityksen ilme osa 2

Tämä julkaisu on jatkoa viime viikon julkaisulle, jossa kävin läpi yrityksen ilmeen perustarpeista logon, värit ja fontit. Jos viime viikon blogi jäi lukematta, voi lukea sen täältä. Kuten myös viime blogissa lupailin, SayDesignin graafisen suunnittelun palvelut ovat nyt päivitetty. Voit tutustua niihin tarkemmin täällä.

Näin pääset vielä paremmin alkuun

Kun logo ja graafinen ohjeisto ovat kunnossa, on helppo lähteä tilaamaan/tuottamaan markkinointi-, viestintä- ja mainontamateriaaleja.  Näitä voi esimerkiksi olla esitteet, roll-upit, bannerit, ikkunateippaukset, lomakepohjat, esityspohjat yms. Tärkein näistä, varsinkin B2B yritykselle, on kuitenkin käyntikortit.

Käyntikortti

Käyntikortit toimivat niin yhteystietojen välitykseen kuin omien palveluiden mainostamiseenkin. Mitä kaikkea olisi hyvä käyntikorttiin laittaa? Yksinkertainen on kaunista? Voiko käyntikorttia hyödyntää muutenkin kuin yhteystietojen välittämiseen?

Koko

Periaatteessa käyntikorttihan voi olla kooltaan mitä tahansa. Kokoa ja mallia voi käyttää helposti huomion herättäjänä. Itse kuitenkin suosittelen kooksi 85 x 55 mm kokoista korttia. Tämä vastaa milliä vaille yleistä korttikokoa, esimerkiksi pankkikortin kokoa (86 x 54 mm). Tämän kokoinen kortti asettuu helposti lompakkoon, taskuun taikka kännykkäkotelon korttitaskuun. Myös käyntikorttikansiot ja muut käyntikorttien säilytykseen suunnitellut tavarat suosivat tätä kokoa.

Jotkut saattavat kuitenkin jo säilyttää saamiaan käyntikortteja digitaalisesti, jolloin kortin koolla ei ole niinkään väliä. Itse suosin perinteistä säilytystapaa käyntikorttikansiossa, jolloin koneella työskennellessä tai soittaessa on helppo tarkastaa kansiosta sähköpostiosoite tai puhelinnumero. Haaveilen vanhanaikaisesta, jopa vähän antiikkisesta pyörivästä käyntikorttitelineestä, johon saisi kuitenkin muoviset taskut, joihin kortteja asettaa. Käyntikorttiteline toimisi samalla toimiston sisustuselementtinä.

Materiaali

Niin minulla, kuin monella tutullani on tapana hypistellä käyntikorttia sen saatua käteen. Mitä miellyttävämpi tai mielenkiintoa herättävämpi pinta tai materiaali käyntikortilla on, sen paremmin se jää myös mieleen kosketuksen kautta.

Käyntikortissa voi hyödyntää siis näköaistin lisäksi myös tuntoaistia. Onhan tutkittu, että mitä enemmän hyödynnät eri aisteja, sen paremmin jäät mieleen. Olen kuullut, että joku on koittanut hyödyntää myös hajuaistia lisäämällä käyntikortteihin tuoksuja. Itse en kuitenkaan tähän lähtisi. Pelkkä ajatus 100 kappaleen nipusta tuoksutettuja käyntikortteja alkaa ärsyttää nenää.

Sisältö

Mitä käyntikorttiin sitten kannattaa laittaa? Tässä pari listaa, joita itse suosittelen:

Pakollinen

  • Yrityksen nimi
  • Nettisivut
  • Puhelinnumero
  • Sähköpostiosoite
  • Käyntiosoite, jos oleellinen

Suosittelen lisäksi

  • Henkilön nimi
  • Henkilökuva
  • Logo
  • Sosiaalisen median kanava ikonit
    • mahdollisesti myös nimimerkki, toivottavasti kaikissa kanavissa sama (tästä lisää myöhemmin)
  • Mitä yritys tekee? Lyhyt ja selkeä kuvaus

Suosittelen erittäin paljon laittamaan henkilökuvan käyntikorttiin. Näin jäät uuden tuttavuuden mieleen helpommin ja myöhemmin käyntikorttia katsoessa on helpompi luoda yhteys käyntikortin ja henkilön välille.

Käyntikorttia voi käyttää myös esimerkiksi kanta-asiakaskorttina, johon kerätään leimoja. Tällöin yhteystiedot ja vaikka aukioloajat kulkevat kätevästi asiakkaasi mukana.

Nettisivut

Nettisivut ovat yrityksesi käyntikortti verkossa. Jollei yrityksesi ole verkossa, ei yrityksesi nykypäivänä asiakkaillesi ole olemassa. Tämän takia suosittelen laittamaan nettisivut heti yrityksesi ToDo-listalle. Tarkemmin nettisivuista voit lukea aikaisemmasta blogistani: Nettisivut WordPressillä?

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media on vahva ja kannattava markkinointi ja viestintä kanava yrityksellesi. Ota tämä huomioon jo yritystoimintaa suunnitellessasi tai heti alkutaipaleella. Koita keksiä yrityksellesi kaikkiin käyttöösi tuleviin kanaviin sopiva nimimerkki ja varaa se heti kun vain mahdollista.
Itse en ajatellut ottavani Twitteriä käyttöön, mutta toisin kävi. En ollut huomioinut, ettei Twitterin nimimerkkiin saa pisteitä. Nyt siis Facebookin ja Instagramin SayDesign nimimerkki on @saydesign.fi ja Twitterin @saydesignfi. Onneksi kaikissa kanavissa yrityksen löytää myös ilman nimimerkkiä hakemalla yrityksen nimen.

Mitkä kanavat?

Mitkä sosiaalisen median kanavat ovat sinun yrityksellesi parhaat tavoittaaksesi asiakaskuntasi? Kullakin kanavalla on oma tyypillinen viestintä tyylinsä ja tapansa. Pohdi tarkkaan missä kanavissa tavoitat parhaiten niin nykyiset kuin potentiaaliset asiakkaasi. Olen eritellyt hieman eri kanavien käyttötarkoituksia SayDesignin markkinoinnin palveluissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *