Vaikuttajamarkkinointi ja blogi markkinoinnin keinona

Yksi vuoden 2017 markkinointitrendeistä on vaikuttajamarkkinointi. Mitä vaikuttajamarkkinointi sitten tarkoittaa? Vaikuttajamarkkinoinnilla pyritään vaikuttamaan massojen sijaan yksittäisiin mielipidevaikuttajiin. Mielipidevaikuttaja voi olla esimerkiksi bloggaaja, jolla on jo omat seuraajansa. Jos saat suositun bloggaajan kokeilemaan ja suosittelemaan tuotettasi tai palveluasi, bloggaajan seuraajat mitä luultavimmin haluavat myös kokeilla sitä.

Vaikuttajamarkkinointia voi toteuttaa monella tapaa. Voit esimerkiksi vierailla tunnetun blogin kirjoittajana, haastatella bloggaajaa, tuotesijoittelulla taikka pyytää bloggaajaa arvostelemaan tuotteesi. Mainostilan ostaminen blogista ei kuitenkaan ole vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinoinnin tärkein vaihe on kuitenkin sinun yrityksellesi ja tuotteellesi oikean mielipidevaikuttajan valinta sekä tarkka suunnitelma siitä, mikä vaikuttajamarkkinoinnin tavoite on.

Itse näen vaikuttajamarkkinoinnissa myös uuden mahdollisuuden yrityksen henkilöbrändäykseen ja sisältömarkkinointiin. Kirjoittamalla omaa blogia yrityksesi nettisivuille luot lisäarvoa yrityksellesi, annat persoonallisemman kuvan, jaat mielipiteitäsi ja tietämystäsi nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille, kehität nettisivujesi sisältöä ja löydettävyyttä. Tätä listaa voisi jatkaa vielä pidemmäksikin, kirjoittamalla yrityksellesi blogia, saatat itse kehittyä mielipidevaikuttajaksi ja näin hyödyntää vaikuttajamarkkinointia yrityksesi sisältä.

Blogit ovat oiva keino niin yrityksen brändin kehittämisessä kuin henkilöbrändäyksessä. Asiakkaat haluavat olla tekemisissä ihmisten kanssa, ei koneiden. Hyödyntämällä henkilöbrändäystä myös yrityksesi markkinoinnissa, luot aidompia suhteita asiakkaisiin. Henkilöbrändit voivat usein nousta yrityksenkin brändiä suuremmiksi. Jossain tapauksissa tämä voi johtaa henkilön irtautumiseen yrityksestä. Henkilöbrändin suuremmuudesta voi kuitenkin olla myös yrityksellesi hyötyä, jos henkilöbrändilläsi on samat tavoitteet ja arvot. Silloin henkilöbrändisi voi kehittää ja laajentaa yrityksesi liiketoimintaa. Blogin ja henkilöbrändäyksen avulla sinusta voi tulla oman alasi mielipidevaikuttaja tai jopa mielipidejohtaja.

Mistä sitten kirjoittaa yrityksen blogia? Blogin aihepiirin voit määrittää yrityksellesi sopivaksi. Tässä muutamia ideoita, joilla pääset alkuun: Voit esimerkiksi ottaa kantaa alasi ajankohtaisiin asioihin, kertoa yrityksesi arjesta, siinä vastaantulevista haasteista, onnistumisista, muutoksista ja kehityksestä taikka yleisiä ajatuksia ja mielipiteitä yrittäjyydestä. Kun olet määrittänyt mitä tavoittelet blogilla markkinoinnin työkaluna, on helpompi myös määrittää blogin aihepiiri.

Jos sinulla heräsi kysymyksiä vaikuttajamarkkinoinnista, henkilöbrändäyksestä, sisältömarkkinoinnista tai blogista markkinointikeinona, vastaan mielelläni. SayDesign tarjoaa markkinoinnin ja viestinnän ratkaisuja yksilöidysti sinun yrityksesi tarpeisiin.

Voit tutustua SayDesignin markkinoinnin palveluihin tarkemmin täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *