Sosiaalinen media: Mitkä kanavat yrityskäyttöön?

Sosiaalisen median kanavia on paljon ja kullakin kanavalla on oma käyttäjäkuntansa ja tarkoituksensa. Mitkä kanavat sopivat sinun yrityksesi markkinointiin ja viestintään? Mistä kanavista löytyy yrityksesi asiakaskunta? Yrityksen sosiaalisen median kanavien valinta kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja harkiten, eikä kaikkia kannata luoda samanaikaisesti. Varsinkaan, jos kanavat ovat kanavan päivittäjille uusia ja tuntemattomia. Ota sosiaalinen media haltuun kanava kerrallaan. Aloita asiakaskunnallesi tärkeimmästä kanavasta ja lisää kanavia yrityksesi ja asiakkaidesi tarpeiden mukaisesti.

Yrityksen, jolla on monta sosiaalisen median kanavaa, pitää muistaa yksilöidä kunkin kanavan julkaisunsa. Tässä minullakin on paljon kehitettävää. Kiireisten aikataulujen takia usein tulee kopioitua julkaisu kanavasta toiseen muokkaamalla vain sisältöä vastaamaan kanavien viestintätapaa. Sosiaalisen median haltuunotto vaatii paljon aikaa ja panostusta. Pelkkä päivittäminen ei riitä, vaan kanavissa on oltava läsnä, ottaa kantaa, keskustella ja luoda kontakteja. Varsinkin Twitterissä ja LinkedInissä keskustelu ja kannanottaminen nousevat päivittämistäkin tärkeämmiksi.

AudienceProject toteutti viime vuoden lopulla mielenkiintoisen tutkimuksen eri kanavien käyttötarkoituksista. Kerron tuloksista tarkemmin kanavakohtaisesti. Kunkin kanavan kohdalta löydät kuvan, jossa on prosenttitaulukko kanavan käyttötarkoituksista. Tarkastele kuvaa käyttötarkoituksista ja mieti niiden hyödyllisyyttä yrityksesi toiminnassa. Käyttötarkoitukset on kuvattu symbolein, joten paina mieleesi symbolien tarkoitukset oheisesta kuvasta.

Kokonaiskäyttäjämäärien lähteenä on MTV Spotin white paper viime vuodelta. Kyselyyn ovat vastanneet 15-55 vuotiaat suomalaiset.

Facebook

Facebookia käyttää 76,5 % suomalaisista. Nuorten keskuudessa käyttö on vähentynyt jo vuodesta 2011 lähtien. Facebookilla on kuitenkin laajin skaala erilaisia käyttäjiä ja se mahdollistaa seuraajat yritykselle kuin yritykselle. Facebook kehittää yrityksille suunniteltuja palveluitaan kokoajan ja mahdollistaa monipuolisen käyttökokemuksen yrityksen seuraajille. Muista hyödyntää yritysprofiilin mahdollisuudet antaa seuraajillesi ja asiakkaillesi mahdollisimman paljon tietoa yrityksestäsi ja toiminnastasi.

Facebook on kannattavin kanava yrityksille. 17 % käyttäjistä ja 13 % suomalaisista käyttää Facebookia yritysten ja brändien seuraamiseen.

YouTube

YouTube on Suomen suositun sosiaalisen median kanava. Sitä käyttää 77,9 % suomalaisista. Suurin osa kuitenkin käyttää YouTubea vain viihteenä, eikä niinkään sosiaalisena mediana. Hankkimalla mainospaikkoja voit kuitenkin tavoittaa suuren määrän potentiaalisia asiakkaita. Tämä tietenkin on ala kohtaista. Vain 7 % käyttäjistä ja 5,5 % suomalaisista seuraa YouTubessa yrityksiä ja brändejä.

YouTube on hyödyllinen työkalu videoiden jakamiseen esimerkiksi nettisivuilla. Muissa sosiaalisen median kanavissa kannattaa kuitenkin jakaa videot kanavien tarjoamia työkaluja hyödyntäen. Monet kanavat näyttävät enemmän oman kanavan videoita, kuin YouTubesta jaettuja.

LinkedIn

Vaikka LinkedIniä käyttää vain 15,4 % suomalaisista, se on sosiaalisen median kanavista vanhin. LinkedIn perustettiin jo vuonna 2002 ja on sosiaalisen median kanavana kaikista eniten liike-elämään orientoitunut. Suurin osa käyttää LinkedIniä ammatillisen verkoston vahvistamiseen, mutta myös yritysten on hyvä olla kanavassa näkyvillä. LinkedInissä päivittäminen voi olla turhaa, jos yritykselläsi ei ole seuraajia ja seuraajien hankinta on kanavassa hankalampaa verrattaessa muihin kanaviin. Jotta LinkedInistä saa hyödyn yrityksellesi, siihen täytyy käyttää aikaa. Tärkeää tietenkin on, että oma ja yrityksesi profiili ovat ajan tasalla ja sisältävät kaiken olennaisen. Käyttäjistä 27 % ja suomalaisista 4,2 % seuraa LinkedInissä yrityksiä ja brändejä.

LinkedInissä on tärkeintä olla läsnä henkilönä, ei niinkään yrityksenä. Liity alaasi liittyviin ryhmiin tai perusta sellainen, osallistu keskusteluun, jaa mielipiteitäsi ja ole tavoitettavissa. Kun tapaat mielenkiintoisia ihmisiä, lisää heidät ammatilliseen verkostoosi ja pystyt ottamaan heihin jatkossa helpommin yhteyttä.

Suosittelen LinkedIniä erityisesti B2B-yrityksille. Myös jos sinulla tai työntekijöilläsi on LinkedIn-tili, yrityksen profiili luo uskottavuutta yrityksellesi. Yrityksen LinkedIn profiili linkittyy työsuhteen profiiliinsa lisänneiden profiiliin, yrittäjänä myös omaasi.

Instagram

Instagram on tunnettu kuvien jakamisesta ja #hashtagien käytöstä. Varsinkin, jos pystyt jakamaan katsojan silmää miellyttäviä kuvia yrityksesi toiminnasta, tuotteista ja palveluista, kannattaa luoda Instagram-tili. 29,5 % suomalaisista käyttää Instagramia. Käyttäjistä 35 % ja suomalaisista 10,3 % seuraa kanavalla yrityksiä ja brändejä. Instagram on käyttäjiltään eniten yrityksiä ja brändejä seuraava käyttäjäkunta.

Kun luot sisältöä Instagramiin, visuaalisuus ja osuvat #hashtagit ovat avain onnistumiseen. Älä tarinoi liikoja kuvateksteissä, Instagramia selataan kuvien ja videoiden, ei tekstien takia. Tosin voit saada materiaalisi mielenkiintoisuudella seuraajan lukemaan myös tekstin.

Snapchat

Snapchat on jokseenkin kyseenalainen kanava tällä listalla. Sitä käytetään pääasiassa ystäville satunnaisten hetkien jakamiseen ja helpoiten muiden seuraaminen onnistuu puhelimen yhteystietojen kautta. Tiedän muutamien yrityksien ja brändien käyttävän Snapchatiä, mutta päivittäminen on todella harvinaista. Tällöin käyttäminenkin on melko turhaa, Snapchatissä voi päivittää useammin kuin aikaisemmin mainitsemissani kanavissa. Jos yritys päivittää Snapchatiä esimerkiksi kerran parissa viikossa, päivitys unohtuu, kun käyttäjät katsovat peräkkäin monta kymmentä muutaman sekunnin päivitystä.

Suomalaisista 10,6 % käyttää Snapchatiä, käyttäjistä 25 % ja suomalaisista 2,7 % seuraa kanavassa yrityksiä ja brändejä.

Twitter

Twitter toimii Suomessa paljon LinkedInin tyylisesti. 19,3 % suomalaisista käyttää Twitteriä, käyttäjistä 33 % ja suomalaisista 6,4 % seuraa kanavalla yrityksiä ja brändejä. Jos haluat hyödyntää Twitteriä yrityksesi toiminnassa, se vie aikaa. Keskustele, ota kantaa, jaa alasi ajankohtaisia aiheita ja artikkeleita sekä ennen kaikkea, käytä aiheeseen sopivia #hashtagejä.

Voit käyttää Twitteriä yrityksesi tilillä ja rakentaa yrityksesi brändiä ja asiantuntemusta. Voit myös kehittää omaa henkilöbrändiäsi käyttämällä omaa henkilökohtaista tiliäsi ja näin jakaa asiantuntijuuttasi.

Pinterest

SayDesignille en ole nähnyt tarvetta käyttää Pinterestiä. Pinterest on ilmoitustaulutyyppinen linkkien ja kuvien jakopalvelu. Suomalaisista 11,3 % käyttää Pinterestiä. Kanavasta haetaan ja jaetaan ideoita esimerkiksi erilaisiin Tee se itse (DIY) -projekteihin, näistä hyviä esimerkkejä ovat hääjärjestelyt, polttarit ja muut juhlat.

Pinterestin käyttäjistä 25 % ja suomalaisista 2,8 % käyttää kanavaa yrityksien ja brändien seuraamiseen. Pinterest sopii erityisesti erilaisia tuotteita kuluttajille tarjoaville yrityksille.

Whatsapp

Whatsapp on toinen kyseenalainen sosiaalinen media tällä listalla. Vaikka käyttäjistä 1 % ja suomalaisista 0,6 % on ilmoittanut käyttävänsä kanavaa yritysten ja brändien seuraamiseen, näen sen enemmänkin sisäisen viestinnän työkaluna. Sisäiseen viestintään on tarjolla paljon muitakin, tehtävään paljon paremmin sopivia työkaluja (esim. Slack), mutta Whatsapp on todella suosittu ja näin myös helppo ottaa käyttöön työryhmien sisäisessä viestinnässä. Whatsappia käyttää 58,9 % suomalaisista.

Tumblr

Tumblr ei ole noussut Suomessa niin suureen suosioon, kuin muualla maailmassa. Suomalaisista 4,1 % käyttää kanavaa. Tumblr on blogien, linkkien, kuvien, videoiden ja musiikin jakosivusto. Sitä käytetään myös välillä Twitterin tavoin mikroblogina. Mikroblogi on lyhyt teksti, tyypillinen mikroblogin mitta on 140 merkkiä.

Tumblrin käyttäjistä 7 % ja suomalaisista 0,3 % käyttää kanavaa yritysten ja brändien seuraamiseen. Yleisin käyttötarkoitus on viihde.

SayDesignin suositukset

Valitset yrityksesi sosiaalisen median kanaviksi mitkä tahansa, suosittelen varaamaan käyttäjätunnukset niin pian kuin mahdollista. Varaa käyttäjätunnukset myös sellaisiin kanaviin, joita et välttämättä ota heti käyttöön, mutta pidät niiden käytön tulevaisuudessa mahdollisena. Näin takaat, että saat yhtenäiset käyttäjätunnukset kaikkiin yrityksesi sosiaalisen median kanaviin. Voit ilmoittaa käyttämättömien kanavien profiileissa käytössä olevat kanavat. Olen samasta aiheesta ajatuksiani aikaisemmassa blogijulkaisussa Yrityksen ilme osa 2.

Jokaisen yrityksen olisi hyvä näkyä edes yhdessä sosiaalisen median kanavassa. Tässä lista järjestyksestä, jossa suosittelen yrityksesi ottavan kanavat haltuun:

B2B-yritys

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. LinkedIn
  4. Twitter

B2C-yritys

  1. Facebook
  2. Instagram
  3. Twitter
  4. Pinterest (jos tarjoat tuotteita)
  5. LinkedIn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *